MG A kom i 1955
Sydney Enver, MG`s chef designer, har æren for det smukke karrosseri som MGA vognen er født med. Den kunne fra starten fås både som åben eller lukket model, og blev hurtigt en stor succes.
Fra starten var vognen udstyret med BMC B- serie motor på 1488 cc. på 72 hk, og med tromlebremser både for og bag.
I 1959, og næsten 60.000 eksemplarer senere, kom MGA 1600. Motoren var boret op til 1588 cc., og ydelsen sat op til 80 hk. Skivebremser på forhjul var nu standard, lige som baglygterne blev ændret.
I marts 1961 kom MGA 1600 MK 2. Motoren havde nu 1622 cc. og kunne yde 92 hk. Samtidig blev kølergitteret ændret og det samme skete med baglygterne, som nu kom fra en Morris Mascot, og sad vandret på karrosseriet.
En særlig udgave, MGA TWIN CAM, blev lanceret i 1958. Den havde en motor med 2 overliggende knastaksler, og kunne yde 108 hk. ved 6.700 omdrejninger. For at tøjle de mange hestekræfter blev vognen udstyret med Dunlop skivebremser på alle 4 centerlock pladehjul, som den blev leveret med. Motoren kunne imidlertid ikke holde, og efter kun 2.111 stykker blev modellen opgivet.
Lidt over 100.000 MGA vogne blev solgt før produktionen i 1962 blev stoppet for at give plads til MGB.
Alt i reservedele til MGA.
Lageret omfatter :
View the embedded image gallery online at:
https://lars-borsig.dk/biler/mg-a#sigProGalleria8906d85234 |