MGB kom på gaden i september 1962
MGB var den første i rækken som havde selvbærende karrosseri.
Motoren var nu på 1798 cc, ydede 95 hk og det gav bilen gode præstioner for sin tid. 0-100 km/t på under 12 sek. var ikke helt almindeligt i 60’erne. Dette kombineret med en større og mere komfortabelkabine betød at den omgående blev en succes - en succes som holdt sig i alle årene lige til Abingdon fabrikken lukkede i 1980.
De første MGB kom med en 3 hovedlejers B motor og 3 sync. gearkasse. I 1965 kom B motoren med 5 hovedlejer, og i 1968 blev en 4 sync. gear- kasse standard - en gearkasse som har vist sig at være næsten uopslidelig. Gennem årene op til 1976 blev gearkasse med overgear leveret som ekstraudstyr, men blev derefter standard.
Næsten fra starten var der et ønske om en lukket udgave af MGB, og i 1965 kom den så under betegnelsen MGB GT.
Designet hos Pininfarina var den et mesterværk, og GT udgaven var nærmest en model i sig selv med stor bagklap før det blev almindeligt.
MGB GT solgtes til mange, som ikke ellers ville have købt en MG.
I slutningen af 1974 blev både MGB og GT udstyret med store sorte plastickofangere samtidig med at frihøjden blev øget, alt sammen for at imødekomme nye regulativer fra USA, hovedmarkedet for MGB. Over 500.000 stk. blev produceret før man lukkede fabrikken.
På grund af det store antal som blev produceret, hvoraf mange stadig kører, er reservedele ikke et problem Alt, ja selv et heltsplinternyt karrosseri, kan leveres.:
Reservedele til MGB /V8 samt MGC