MG T typer fra 1936 til 1955
Den første i rækken af ” T ” typer var MG TA. Den blev leveret men en 1292 cc. 52 hk stødstangsmotor.
I alt 3.003 TA vogne blev bygget fra 1936 til 1939.
Efter MG TA fulgte MG TB. Den blev leveret med en 1250 cc. motor og tørplade kobling af type som resten af ” T ” typerne helt op til de sidste MG TD.
Selv om motorens volume kun var på 1250 cc. var ydelsen den samme som TA, og holdbarheden forbedret.
På grund af 2. Verdenskrig blev TB kun produceret i året 1939, og kun i alt 379 stk. løb af samlebåndet.
Efter krigen blev MG TC lanceret. Den blev leveret med et bredere cockpit og andre mindre forbedringer. Den blev omgående en succes, og i årene 1945 til 1949 blev der i alt produceret 10.000 stk., hvoraf 6.592 gik til eksport. Deraf gik 2.000 stk. til USA.
I 1949 kom MG TD. Karrosseriet var ændret betydeligt og fortøjet var for første gang i historien med uafhængig opbygning og med tandstangsstyring.
Som standard blev MG TD leveret med pladehjul. I 1957 kom en forbedret udgave med bedre karburering, som gav motoren på 1250 cc. 57 hk.
I alt 30.000. MGTD blev produceret.
MG TF blev lanceret i 1953, den mest strømlinede udgave af MG ” T ” typerne. Det var igen muligt at få trådhjul som ekstra udstyr. Kabinen var nu udstyret med bucket seats i stedet for ” bænksæde ” som tidligere var standard.
MG TF blev i begyndelsen leveret med MG TD mk 2 motoren, men senere kom en motor med 1466 cc. volume , som fik ydelsen til at stige lidt.
I alt blev 6.200 MG TF vogne bygget, heraf ca. 3.400 med 1466 cc. motor.
I 1955 var det slut med ” T ” typen, og MGA tog over.
Reservedele kan leveres til alle modeller, men det er klart nemmere at få dele til de sidste 3 udgaver af MG ” T ”
Lageret omfatter bla. :
View the embedded image gallery online at:
https://lars-borsig.dk/index.php/biler/mg-t#sigProGalleriae9a124a935 |